Cum creezi un logo reușit? Deși sigla nu este un factor decident pentru succesul unei afaceri, e importantă pentru că este cel mai repetat punct de contact cu audiența. Este semnătura unui brand. În cazul unui client nou, numele brandului și comunicarea vizuală poate fi decisivă între tine și competiție.

Regulile unui design de logo reușit

Funcționalitate

Orice logo trebuie să fie întâi funcțional înainte de a fi atractiv; adică trebuie să fie ușor de citit (lizibil) și să transmită subtil, sau evident, mesajul brandului tău. Un logo care e greu de citit poate îndepărta posibili clienți. O parte din lizibilitate este constituită și din contrastul cromatic: un logo alcătuit din culori foarte apropiate ca luminozitate va fi aproape imposibil de citit, spre exemplu, un logo gri închis pe fundal negru, sau galben pe turcoaz. De aceea, întotdeauna un logo se desenează monocromatic, iar culoarea se adaugă la final.

alegere cromatică greșită (contrast)

Mai mult decât funcțional tehnic, un logo trebuie să fie relevant audienței căreia se adresează. Aici putem da câteva exemple la îndemână — pentru o grădiniță ar fi indicat un logo cu mai mult de 2 culori, cu un aer jucăuș, poate cu niște caractere cu colțuri rotunjite (precum Rubik). Pentru un cabinet de avocatură ar fi indicată o paletă de culori mai simplă, mai sobră (precum albastru marin și alb) și un font elegant, serifat (precum Trajan), care adaugă o notă de seriozitate și chiar dă un aer academic, formal.

"Art is like masturbation. It is selfish and introverted and done for you and you alone. Design is like sex. There is someone else involved, their needs are just as important as your own, and if everything goes right, both parties are happy in the end."
— Colin Wright

Versatilitate / adaptabilitate / scalabilitate

Când concepi un logo, gândește-te la toate materialele, digitale sau fizice, pe care ar putea apărea vreodată. De la header-ul website-ului la landing page, cărți de vizită sau pix, mapă sau pe o mașină de firmă, el trebuie să fie ușor de citit și recognoscibil oriunde. Tocmai pentru asta, o practică comună este să ai o versiune full a logo-ului, sau cea mai complexă, care poate include iconiță sau simbol precum și text (logotip), iar pentru alte aplicații sau materiale să îl simplifici. De asemenea, asigură-te că logo-ul tău poate fi citit ușor la dimensiuni mari și foarte mici.

exemple de logo-uri și versiuni simplificate (via ZenBusiness.com)

Simplu, memorabil, atemporal

Un design de logo reușit ar trebui să fie cât mai simplu posibil, dar fără să își piardă din caracter. Asta înseamnă să exprimi conceptul în cât mai puține indicii vizuale. Ideal ar fi ca logo-ul tău să aibă un singur 'gimmick' (șmecherie). Deși urmărești să îl faci simplu, încearcă să fie memorabil, în sensul în care să nu se piardă în marea de logo-uri; să aibă ceva al lui. Multe branduri în ziua de azi au ajuns să aibă logo-uri extrem de simple, fără caracter sau elemente unice, datorită trendului de digitalizare, unde designul este gândit în primul rând pentru ecrane. Încearcă să nu urmărești trenduri în design, pentru că trendurile trec, dar afacerea ta e posibil să treacă testul timpului și să existe și peste 30 ani. Ultimul lucru pe care vrei să îl faci este să schimbi prea des logo-ul sau identitatea. Clienții se obișnuiesc cu o anumită identitate de brand, iar schimbarea îi poate speria și de-fideliza.

simplificarea logo-urilor păstrând conceptul de bază

Informațiile de mai sus ar trebui să fie de ajuns pentru a-ți face o idee despre cum arată un logo 'corect'. Ba mai mult, dacă ești un antreprenor la început de drum și chiar nu ai buget pentru branding, poți începe cu un logo făcut de tine. Totuși, noi recomandăm să apelezi la profesioniști pentru a economisi timp și a avea o imagine cât mai coerentă în timp pentru afacerea ta.