Branding-ul este o parte importantă a succesului unei companii. Este prezent în tot ceea ce faci și influențează modul în care publicul percepe brandul tău. Acesta este motivul pentru care este important să înțelegi ce este branding-ul și cum poate fi utilizat pentru a spori popularitatea afacerii tale. Citește în acest articol despre branding pe înțelesul tuturor!

Ce este branding-ul?

Branding — o disciplină și un proces care urmărește să creeze o legătură emoțională între un produs (sau serviciu) și potențialii clienți. Scopul acestei legături este de a face ca potențialii clienți să perceapă produsul drept ceva valoros, unic și de înaltă calitate. Brandingul este, de asemenea, o modalitate prin care o companie poate demonstra autoritatea și expertiza în domeniul său. Un brand puternic și de succes înseamnă în general vânzări, calitate superioară sau o conștientizare de grup (cel puțin în nișa sa) despre acest produs/serviciu.

Brandul tău este ce se spune despre tine când nu ești în cameră. Brandul unei companii este echivalentul reputației unei persoane. — Jeff Bezos, fondator Amazon

Odată ce o companie a reușit să creeze un brand puternic, acesta va fi asociat cu anumite atribute pozitive și va fi mai ușor pentru potențialii clienți să facă o alegere în favoarea acestuia. De exemplu, Apple este un brand puternic care este asociat cu inovația, design-ul premium și funcționalitatea user-friendly.

Diferența dintre brand și logo

Logo-ul este un element central, repetat în numeroase comunicări și apariții ale brandului, dar nu îl definește în totalitate. Un brand poate avea mai multe logo-uri derivate (în arhitecturi de brand monolitice și 'endorsed' - exemplu FedEx sau Virgin) și, de asemenea, poate schimba sau împrospăta logo-ul în timp, în funcție de nevoile sale. Logo-urile sunt elemente vizuale unice și pot fi recunoscute ușor (atunci când sunt create corect), iar brandurile sunt identități complexe care includ valori, atitudini și povestiri. Ca o analogie am putea spune că logo-ul este fața unui om, iar brandul este totalitatea persoanei lui, cu personalitate, emoții, gânduri etc.

Cum se definește un brand de succes?

Un brand de succes este unul care este recunoscut pentru o anumită calitate a produselor sau serviciilor oferite. De asemenea, un brand de succes creează o emoție pozitivă în rândul clienților săi și se diferențiază clar față de competiția sa. O altă caracteristică a unui brand de succes este fidelitatea clienților săi.

Cum se creează un brand?


Brandingul este un proces complex ce presupune o investiție constantă în timp. În cele ce urmează vom descrie în termeni mari pașii necesari pentru crearea unui brand de succes.

Pasul 1: Găsește-ți nișa
Pentru a putea să te califici drept un jucător serios într-un anumit domeniu, trebuie să găsești o nișă pe care să te concentrezi. E inutil să încerci să acoperi prea multe zone de activitate, pentru că asta ar însemna mai puțină specializare și valoare oferită. De exemplu, dacă ești un medic generalist, nu te vei putea concentra asupra promovării serviciilor tale la fel de bine precum o persoanã care se specializeazã în diabet sau psihologie. Alege cu atenție un domeniu de activitate și încearcă să fii cel mai bun (sau cel mai popular pe un anumit plan) din acel domeniu.

Pasul 2: Cercetare - piață, competiție, audiență, poziționare
Odată ce ai hotărât ce vrei să faci, e timpul să analizezi contra cui 'joci'. Deși uneori va părea că ai o idee unică și nemaivăzută, s-ar putea să afli că cineva s-a gândit înaintea ta la asta. Dar nu dispera! Pe o planetă cu 8+ miliarde de oameni, e greu să ai o idee de afacere unică. Totuși, a fi unic în business e mai puțin important decât a fi bun! Nu uita că și Facebook a avut predecesori în concept: hi5, MySpace, Google Plus etc. — și totuși niciunul înainte de Facebook nu a reușit să se 'împământeze' atât de bine în mintea și obiceiurile consumatorilor.
Ce ai de făcut? Analizează cât de bine poți piața și audiența vizată — află cifre, preconizări, competitori - ce fac, cum se diferențiază, ce spune lumea despre ei (aici poți specula puncte slabe pe care poți capitaliza cu afacerea ta). Dezvoltă o diagramă de poziționare cu 2 axe și vezi unde te-ai încadra. Apoi decide dacă ai resursele sau motivația (+ timp util) să te 'bați' cu competiția. Dezvoltă un profil (sau mai multe) ale clientului ideal. Descrie-l din mai multe puncte: demografic, geografic, poate chiar și politic. Unde locuiește, câți ani are, ce obiceiuri are, ce educație a terminat, ce fel de canale media și de informare folosește? Unde îl poți 'targeta'?

Pasul 3: Strategie - definește-ți obiectivele concrete și motivația
Scrie despre planul și personalitatea afacerii tale: misiune, viziune, valori. De ce faci ceea ce faci? Ce motivație există în spatele serviciului sau produsului tău? Ce 'durere' sau neajuns rezolvă brandul tău? Cum ar arăta o lume ideală în viziunea brandului tău? Dacă ai fi un brand cu vânzări și recunoaștere globală, ce ar fi diferit față de azi? Care sunt valorile care vă motivează? Găsește 3-5 valori ferme pe care să le manifești în activitățile afacerii tale și pe care le susții mai departe pentru a fi întărite în mintea clientului tău. Exemplu de valori: sustenabilitate, sinceritate, prietenie, empatie, încredere, siguranță, etc.
Sfat: încearcă să alegi niște valori în care crezi cu adevărat și le poți propaga în multe puncte de contact ale brandului.
Odată ce știi ce audiență vrei să vizezi și care e strategia ta pe termen lung, poți începe să definești tactici și obiective pe termen mediu, scurt sau lung.

Pasul 4: Dezvoltarea identității de brand
Sistemul de identitate se creează în funcție de audiența pe care o vizezi (sau clientul ideal) și strategia de brand. Personalitatea ideală a brandului apare la intersecția nevoilor audienței cu valorile și misiunea ta. Ea trebuie să fie adaptată la capabilitățile de înțelegere și procesare informațională a audienței tale, funcțională și deci ușor de înțeles pentru ei. Mesajul și comunicarea de brand trebuie să fie coerentă și recognoscibilă între mai multe touchpoints, astfel încât platforma de brand să se întărească cu fiecare comunicare / apariție.

În dezvoltarea identității de brand este ideal să lucrezi cu o agenție sau un profesionist cu experiență în branding. De ce? Această entitate îți va salva timp prin suportul și dezvoltarea efectivă a sistemului de identitate, ca tu să te poți concentra pe procesele operaționale ale afacerii. Un profesionist în branding va cunoaște trenduri de piață (vizuale, jargon, stiluri verbale, etc.) și va fi în stare să lege strategia și audiența vizată de un concept de brand solid care comunică exact ce e necesar pentru afacerea ta. Da, în majoritatea cazurilor un proiect de branding poate fi mai scump decât te aștepți, dar pe termen mediu și lung economisești bani având o identitate bine pusă la punct, iar materialele de design și comunicare vor fi ușor de dezvoltat chiar și de către tine personal atunci când ai un manual de brand și un 'house style' definite în prealabil de un profesionist.

Pasul 5: Comunică, ascultă, corectează, re-iterează!
Odată ce ești pregătit să ieși în lume cu produsul tău, ai un logo, culori, fonturi, meniuri, flyere, ambalaje și orice mai cere produsul/serviciul tău, e timpul să apari frecvent în mintea consumatorului. Caută să comunici des câte ceva, fără a fi insistent sau să încerci să vinzi agresiv la fiecare pas. Arată consumatorului că îți pasă de el; scrie articole pe blog, status updates pe social media, emailuri, cere feedback; și ascultă-l! Nimic nu e mai atractiv pentru un consumator decât o companie care ascultă și adaptează după nevoile lui. Un bun tool pentru a menține comunicarea cu clienții sunt newsletter-ele, dar trebuie să fii foarte atent să nu devii spammy. Recomandarea noastră e să trimiți cel mult un newsletter pe săptămână, și măcar unul pe lună.

Branding-ul nu înseamnă doar design, strategie sau comunicare. Branding este orice eveniment care implică compania, produsul sau serviciul tău și o altă entitate (nu neapărat client). Branding este și felul în care vorbesc angajații tăi. Branding sunt și acțiunile caritabile pe care le faci. Branding este și când compania ta oferă produse pe cale de expirare către un centru de ajutor social. Branding este rapiditatea cu care răspunzi cererilor de ofertă.

Importanța personalizării

Personalizarea este importantă în branding pentru că permite oamenilor să se identifice cu produsul/serviciul sau brandul tău, și să dezvolte atașament față de el. Oamenii iubesc să simtă că anumite produse sunt create special pentru ei, și atunci se creează o preferință către brandul tău. Dacă un brand poate oferi o experiență personalizată, oamenii vor fi mai dispuși să rămână loiali acestui brand. Luați exemplul Starbucks - simpla tactică de a scrie numele clientului cu un marker pe pahar a generat sute de mii de clienți loiali, care revin mereu în cafeneaua lor.

Cum poți personaliza produsul/serviciile pentru clienți? Totul pleacă de la atenția către client și comunicare. Fii atent la ce spune, încearcă să îl cunoști mai bine, concentrează-te și respectă-i nevoile. Dacă clientul este deschis în comunicare și spune anumite detalii din viața lui, te poți folosi de ele pentru a include un mic cadou simbolic, sau poate un voucher de reducere pentru cineva drag lui.

Avantajele brandingului

Brandingul este procesul de creare a unei identități pentru o companie. Este vorba despre un efort susținut în care se investesc sume considerabile de bani la nivel global. Ce avantaje are acest proces?

În primul rând, branding-ul vă ajută să vă faceți cunoscut. Pe lângă campaniile publicitare clasice, acesta include și activități precum: participarea la evenimente relevante din domeniul dumneavoastră, organizarea de lansări de produs sau asigurarea unei prezențe online puternice. Toate aceste lucruri contribuie la construirea unei imagini pozitive a brandului tău în mintea potențialilor clienți.

Un alt avantaj important al branding-ului este că vă ajută să vă diferențiați de competiție și să capitalizați pe unicitatea serviciului / produsului vostru. Dacă ați comunicat extensiv și repetitiv valorile afacerii voastre, clienții vă vor alege prioritar în fața competiției voastre.

Dezavantajele brandingului

  • branding-ul poate fi scump;
  • există puțini specialiști adevărați în branding;
  • un brand puternic poate fi dificil de construit
  • un branding sau sistem de identitate bun nu înseamnă instant un brand de succes

Concluzia este că branding-ul este important pentru afaceri, deoarece ajută la poziționarea, recunoașterea și creșterea unei companii, produs și serviciu. Pe scurt, branding-ul este felul în care o companie se diferențiază de altele din același domeniu; branding-ul este emoția clientului care îți vede sau aude numele.